Puzzle-based coding VS creative programming

Creative programming is a knowledge modeling activity with a high cognitive and metacognitive potential. However, when introducing programming to novices, some learning activities are limited to procedural step-by-step puzzle-based coding activities which does not reflect the creative potential of programming. As shown in the figure below, we distinguish five levels of creative engagement in computer programming education according to the creative learner engagement: (1) passive exposure to teacher-centered explanations, videos or tutorials related to code or programming; (2) procedural step-by-step programming; (3) individual creative programming activities (e.g. creating a story and programming it); (4) co-creative programming activities in teams, and finally, (5) participatory co-creation of knowledge through programming.

LearnToCode5Levels-Romero-2015

Fig 1. From passive and procedural programming to co-creative programming.

References

Romero, M. (2016, in press). De l’apprentissage procédural de la programmation à l’intégration interdisciplinaire de la programmation créative. Formation et profession.

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s